PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATERI SISTEM PERNAPASAN MANUSIA KELAS VIII SMP NEGERI 1 IDANOTAE T.P 2022 /2023

  • Megawati Telaumbanua Guru SMP Negeri 1 Idanotae
Keywords: Discovery Learning; Learning outcomes; Human Respiratory System

Abstract

This study aims to determine the increase in student learning outcomes through the discovery learning model at SMP Negeri 1 Idanotae in the 2022/2023 Academic Year. This research is a class action research (CAR). The instruments used: (a) Student observation sheet, (b) Interview guide sheet, (c) Field notes, (d) Learning achievement test. The research subjects were 31 class VIII-A students of SMP Negeri 1 Idanotae. Based on the results of research that has been carried out by researchers regarding improving the quality and learning outcomes of students through the discovery learning model, it can be concluded that the learning outcomes of students have increased from cycle I where there were 71% of students who completed classically and in cycle II all students classical finish. This increase was obtained because the discovery learning model can be student-centered, where students actively discover concepts on the human respiratory system for themselves. Based on the results of this study, researchers suggest that the discovery learning model can be used to improve student learning outcomes.

References

Astuti, T. I., Idrus, I., & Yennita. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Smp Kelas Viii. Jurnal Math-UMB.EDU, 8(3), 1–9. https://doi.org/10.36085/math-umb.edu.v8i3.2041
Deli, M. (2015). Penerapan Model ODEL Pembelajaran Search Solve Create Share (SSCS) Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika Siswa Kelas VII-2 SMP Negeri 13 Pekanbaru. Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 4(1), 71–78.
Elistiani, Enawaty, E., Lestari, I., Rasmawan, R., & Sartika, R. P. (2022). Analisis Kemandirian Belajar Siswa Madrasah Tsanawiyah Negeri di Kota Pontianak pada Mata Pelajaran IPA. JIPI :Jurnal IPA Dan Pembelajaran IPA, 6(2), 195–206. https://doi.org/10.24815/jipi.v6i2.25494
Fitriana, F. (2019). Penerapan Model Discovery Learning pada Pembelajaran IPA Materi Tekanan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 5(2), 100. https://doi.org/10.33394/jk.v5i2.1805
Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21 Kunci Sukses Implementasi Kurikulum 2013. In Ghalia Indonesia.
Rahayu, R. D., & Prayitno, E. (2020). Minat dan pemahaman konsep siswa dalam pembelajaran berbasis problem based learning berbantuan media video. JIPVA (JURNAL PENDIDIKAN IPA VETERAN), 4(1), 69–80. https://doi.org/10.31331/jipva.v4i1.1064
Sarumaha, R. (2018). Upaya meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematis siswa smas kampus telukdalam melalui model pembelajaran penemuan terbimbing. Jurnal Education and Development, 3(1), 68–72.
Sarumaha, R., Harefa, D., & Zagoto, M. M. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep geometri Transformasi Refleksi Siswa Kelas XII-IPA-B SMA Kampus Telukdalam Melalui Model Pembelajaran Discovery learning Berbantuan Media Kertas Milimeter. Jurnal Education and Development, 6(1), 90–96.
Simanjuntak, M. P., Siregar, L., & Lumbangaol, Y. T. (2019). Penerapan Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa SMP. Jurnal Inovasi Pembelajaran Fisika ( INPAFI ), 7(4), 25–33.
Sukmasari, V. P., & Rosana, D. (2017). Pengembangan penilaian proyek pembelajaran IPA berbasis discovery learning untuk mengukur keterampilan pemecahan masalah. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(1), 101. https://doi.org/10.21831/jipi.v3i1.10468
Syamsir, M., Danial, M., & Syahrir, M. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA SMP Berbasis Discovery Learning Berorientasi Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Peserta Didik. Chemistry Education Review (CER), 3(2), 205. https://doi.org/10.26858/cer.v3i2.13771
Wahjudi, E. (2015). Penerapan Discovery Learning Dalam Pembelajaran Ipa Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Ix-I Di Smp Negeri 1 Kalianget. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 5(1), 1–16. https://doi.org/10.24929/lensa.v5i1.242
Widiadnyana, I. W., Sadia, I. ., & Suastra, I. . (2014). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Pemahaman Konsep IPA Dan Sikap Ilmiah Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 4(2), 1–13. https://ejournal-pasca.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_ipa/article/view/1344
Published
2023-08-14
How to Cite
Megawati Telaumbanua. (2023). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATERI SISTEM PERNAPASAN MANUSIA KELAS VIII SMP NEGERI 1 IDANOTAE T.P 2022 /2023 . TUNAS : Jurnal Pendidikan Biologi, 4(1), 73 - 82. https://doi.org/10.57094/tunas.v4i1.976